بر اساس گزارش مرور سیاستهای علم فناوری و نوآوری ایران/1؛
دستاوردهای علم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران از نگاه سازمان کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد)
گزارش مرور سیاستهای علم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران که توسط سازمان کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل(آنکتاد)، تهیه شده در مراسمی با حضورخانم دکتر سیریمانه (معاون فناوری و لجستیک آنکتاد)، آقای لیم (مدیر پروژه تدوین گزارش در آنکتاد)،دکتر الیاسی (معاون ارزیابی و نظارت راهبردی معاونت علمی) و دکتر شیخ زینالدین(معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری آنکتاد) در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.
گزارش مرور سیاستهای علم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران که توسط سازمان کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل(آنکتاد)، تهیه شده در مراسمی با حضورخانم دکتر سیریمانه (معاون فناوری و لجستیک آنکتاد)، آقای لیم (مدیر پروژه تدوین گزارش در آنکتاد)،دکتر الیاسی (معاون ارزیابی و نظارت راهبردی معاونت علمی) و دکتر شیخ زینالدین(معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری آنکتاد) در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد. این گزارش که دومین گزارش تدوین شده توسط آنکتاد محسوب میشود، به بررسی وضعیت علم، فناوری و نوآوری در ایران میپردازد. یکی از مهمترین بخشهای این گزارش، به بررسی دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم، فناوری و نوآوریدر سالهای اخیربا استفاده از شاخصهای علم، فناوری و نوآوری پرداخته است.این فصل از گزارش را میتوان به دو بخش اصلی تقسیم نمود که در بخش اول آن به بررسی وضعیت فعلی شاخصهای حوزه علم، فناوری و نوآوری و تغییرات در برخی از این شاخصها نسبت به ده سال گذشته و در بخش دوم به ارائه چالشهای و فرصتهای پیش روی کشور در این حوزه و ارائه راهکارهای سیاستی پرداخته است.
· ارزیابی وضعیت علم، فناوری و نواوری ایران با استفاده از شاخصهای منتخب
شاخصهای مورد بررسی در این گزارش به دو دسته عمده تقسیم شده است که عبارتند از شاخصهای ورودی و شاخصهای خروجی حوزه علم، فناوری و نوآوری. مهمترین این شاخصها عبارتند از:
o آموزش عالی و توسعه منابع انسانی-توسعه یک پایگاه قوی سرمایه انسانی با سطح بالایی از برابری جنسیتی در سطوح آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی
در گزارش آنکتاد موضوع منابع انسانی تحصیلکرده بسیار مورد توجه قرار گرفته و دستاوردی مهم برای کشور برشمرده شده است به طوریکه در این گزارش عنوان شده است که "نظام آموزش عالی ایران در دهه گذشته گسترش قابل توجهی را تجربه کرده است. در دهه های اخیر، ایران تلاشهای قابل توجهی در راستای تقویت آموزش، به ویژه در حوزههایعلوم پایه و فنی و مهندسی و حوزههای مرتبط با آنانجام داده است. در نتیجه، ایران موفق به توسعه یک پایگاه قوی سرمایه انسانی با سطح بالایی از برابری جنسیتی در سطوح آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی در مقایسه با سایر کشورها در غرب آسیا شده است به نحوی که تعداد ثبتنامهااز 2.1 میلیون دانشجو در سال 2005-2004 به 4.4 میلیون دانشجودر سال 2013-2012 و تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز از 178000 نفر در سال 2005-2004 به 719000 نفر در سال 2013-2012 رسیده است.همچنین توانمندی قابل توجه ایران در منابع انسانی حوزه فنی و مهندسی در رتبهبندیهای بینالمللی انعکاس یافته است. بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری (GII)، دانشآموختگان حوزه فنی و مهندسی تقریبا نیمی از دانشجویان همه دانشگاههای ایران در سال 2014 را تشکیل میدادند که این میزان به مراتب بیشتر از کشورهایی همچون برزیل، مالزی و ترکیه میباشد. درواقع ایران از نظر سهم فارغالتحصیلان دانشگاهی حوزه فنی و مهندسی، در رتبه دوم دنیا میباشد.
موضوع دیگری که در بخش منابع انسانی این گزارش مورد تأکید قرار گرفته است، سهم برابر مردان و زنان در آموزش و توازن جنسیتی در سطح آموزش عالی بوده است به نحوی که در سال تحصیلی 2014-2013، 47 درصد از دانشجویان را دختران و 53 درصد را دانشجویان مرد تشکیل داده اند که این موضوع در مقایسه با سایر کشورهای منطقه قابل توجه میباشد.
o توسعه زیرساختهای علم، فناوری و نوآوری (موج دوم توسعه STI)- افزایش قابل توجه زیرساختهای علم و فناوری
به نقل از این گزارش، از دهه 60 میلادی و به ویژه از برنامه سوم توسعه (سال 2000)، ایران وارد موج دوم توسعه علم، فناوری و نوآوری شده و بر این اساس تلاشهای مداومی جهت توسعه زیرساختهایی نظیر مدارس و دانشگاهها، آزمایشگاهها، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد راانجام داده است که در این بخش از گزارش به ارائه دستاوردهای کشور در این شاخصها پرداخته شده است.
پارکهای علم و فناوری در ایران به منظور خلق ثروت از طریق توسعه اقتصاد دانشبنیان تشکیل شدهاند. این پارکها همچنین به حمایت از شرکتهای نوپای فناور، شرکتهای نوآور و نهادهای تحقیقاتی میپردازند. تعداد این پارکها در ایران در اکتبر سال 2016، به 39 پارک رسیده است در حالی که در سال 2002 تنها یک پارک علم و فناوری در ایران بوده است.مراکز رشد، کشورها را در حمایت از کارافرینی، خلاقیت و نوآوری از طریق پژوهشگران جوان توانمند میسازند. در سپتامبر 2016، تعداد 170 مرکز رشد در ایران فعال بوده اند، که در مقایسه با 136 مرکز رشد در سال 2013 دارای افزایش قابل توجهیمیباشد.
o تحقیق و توسعه و حمایتهای مالی از توسعه علم، فناوری و نوآوری- حجم ناکافی سرمایه گذاری در توسعه علم، فناوری و نوآوری در مقایسه با حجم کل اقتصاد کشور و سهم اندک بخش خصوصی در هزینه کرد تحقیق و توسعه در مقایسه با اقتصادهای نوظهور
یکی از مواردی که در گزارش مرور سیاستهای حوزه علم، فناوری و نوآوری آنکتاد مورد توجه قرار گرفته است، سهم هزینههای تحقیق و توسعه در کشور و همچنین عملکرد صندوقهای حمایت از پژوهش و فناوری بوده است. بر اساس این گزارش، نسبت کل هزینه تحقیق و توسعه به تولیدناخالصداخلی از 0.52 درصد در سال 2011 به 0.55 درصد در سال 2012 رسیده و در سال 2015 نیز 0.47 درصد بوده است. بر اساس جدول 14 قانون بودجه سال 95، دولت برنامه دارد با تخصیص منابع مالی برای امر پژوهش، نسبت هزینه تحقیق و توسعه به تولید ناخالص داخلی را به 0.86 درصد برساند. همچنین با توجه به سهم بازیگران مختلف در تأمین هزینههای تحقیق و توسعه و در نظر داشتن سهم بالای بخش دولتی و سهم اندک بخش خصوصی در تأمین هزینههای مربوط به تحقیق و توسعه، در این گزارش پیشنهاد شده است که دولتهزینههای خود در تحقیق و توسعه را در جهت توسعه زیرساختهای تحقیقاتی و ایجاد محیطی مشوق و حمایتی برای مشارکت بخش خصوصی و تشویق آنها به این امر متمرکز سازد.
همچنین در این گزارش عنوان شده است که علاوه بر بخش دولتی و خصوصی، برخی نهادهای نیمه دولتی نیز در امر مهیا ساختن حمایتهای مالی و غیرمالی توسعه STI در ایران فعالیت میکنند. بر اساس این گزارش، ایران دارای 18 صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی فعال در امر حمایت مالی از پژوهش و فناوری دارد که در راستای ماده 100 برنامه سوم توسعه ایجاد شده است و رشد بسیار سریعی را در چهار سال اخیر داشته است. از صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یکی از مهمترین منابع حمالیت مالی از توسعه علم، فناوری و نوآوری ایران نام برده شده است که در سال 2012 وبه منظور حمایت از شرکتهای دانش بنیان راهاندازی شده است و تا به حال از 1380 طرح با هزینه حمایت مالی 280 میلیون دلار حمایت نموده است.
البته این گزارش، حجم حمایتهای مالی از توسعه علم، فناوری و نوآوری را در مقایسه با حجم کل اقتصاد کشور ناکافی دانسته و لزوم توجه به این امر و افزایش آن را متذکر شده است.
o سهم ایران از انتشارات علمی در سطح منطقه و جهان– رشد قابل توجه ایران در تولید مقالات بینالمللی
یکی از نقاط قوت ایران در توسعه علم، فناوری و نوآوری در کشور به دستاوردهای آن در تولید علم برمیگردد. بر اساس موارد مطرح شده در این گزارش،سهم ایران از مقالات منتشر شده در سطح جهان در دو دهه اخیر دارای رشد قابل توجهبوده و از 0.07 درصد از کل مقالات منتشر شده در دنیا در سال 1996 به 1.5 درصد در سال 2015 رسیده است و سهم ایران از مقالات علمی منتشر شده در منطقه از 3.5 درصد در سال 1996 به 28.6 درصد در سال 2015 رسیده است (مطابق نمودار زیر).
همچنین ایران به خصوص در برخی از حوزههای فناورانه دارای توانمندی میباشد که از آن جمله میتوان به
جایگاه هفتم ایران در انتشار مقالات علمی حوزه نانو تکنولوژی و جایگاه پانزدهم ایران در حوزه بایو تکنولوژی در همین شاخص اشاره نمود.
o تعداد پتنتها- روند افزایشی ثبت پتنت در مراجع بین المللی
در بخش تعداد پتنتهای ثبت شده در داخل و خارج از کشور نیز ضمن ارائه روند پتنتهای ثبت شده در داخل کشور، از سال 2001 تا سال 2014، در توضیح روند کاهشی تعداد پتنتهای ثبت شده به این نکته اشاره شد که این روند کاهش نشان از کاهش فعالیتهای نوآورانه در کشور نبوده و به علت تغییر در قانون ثبت پتنت و تغییر رویکرد آن از خوداظهاری به نظام مبتنی بر ممیزی تغییر یافته است. همچنین اشاره شده است که تعداد پتنتهای ثبت شده توسط مخترعین ایرانی در خارج از کشور و در مراجع بینالمللی ثبت پتنت در سالهای اخیر روندی افزایشی داشته است.
o خروجیهای مبتنی بر دانش- روند افزایشی شرکت های دانش بنیان و فناور و توسعه صادراتی محصولات دانش بنیان
بعد از تصویب قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان در سال 2010 و اجرای آن در سال 2013، مکانیزمهای حمایتی مختلفی برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان تعریف شد که در سالهای متعاقب آن شاهد رشد سریع تعداد این شرکتها در ایرانبودهایم به نحوی که از 52 شرکت تأیید شده در مارس سال 2014 به 2732 شرکت مورد تأیید در اکتبر سال 2016 رسیده است . شرکتهای دانشبنیان در این مدت بیش از 70000 شغل و 6.6 میلیارد دلار درآمد خلق کردهاند.
یکی دیگر از خروجیهای STI که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است مربوط به شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد میباشد. بر این اساس تعداد شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد از 2518 مورد در سال 2012 به 3650 مورد در سال 2015 رسیده است که یک نرخ رو به رشد 45 درصدی را نشان میدهد. همچنین تعداد نیروی انسانی فعال در شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد از 19000 نفر در سال 2012 به 29606 نفر در سال 2015 افزایش یافته و میزان درآمد صادراتی حاصل از شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری از 1 میلیون دلار در سال 2012 به 51 میلیون دلار در سال 2015 رسیده است.
o جایگاه ایران در رتبهبندی شاخص جهانی نوآوری (GII)- جهش 42 پله ای رتبه ایران نسبت به دو سال گذشته
در انتهای این فصل از گزارش و پیش از پرداختن به نتیجهگیری و پیشنهادات سیاستی، به بهبود قابل توجه جایگاه کشور در رتبهبندی شاخص جهانی نوآوری در فاصله سالهای 2014 تا 2016 اشاره شده است و بیان شده است که در این سالها ایران با بهبود جایگاه خود از رتبه 120 جهان در رتبه بندی سال 2014 این گزارش به جایگاه 78 در سال 2016، جهشی 42 پلهای را تجربه نموده است که این بهبود بیشتر به ارتقای چارچوب نهادی و همچنین افزایش دستاوردها در خروجیهای مورد بررسی در GII بر میگردد.
· نتیجهگیری و پیشنهادات سیاستی
آنکتاد در پایان فصل دوم ازگزارش مرور سیاستهای علم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران دو پیشنهاد اصلی را ارائه کرده است که در ادامه به آنها پرداخته میشود.
1. استمرار حرکت از توسعه زیرساختها و نیروی انسانی و شکل گیری اقتصاد نوآور و دانشبنیان
بر اساس موارد مورد بررسی در این فصل، جدول زیر جمعبندی کلی را از نظر فرصتها و تهدیدها و همچنین نقاط قوت و ضعف ایران در حوزه STI ارائه داده است.
مهمترين نقاط صنعت /چالشها |
مهمترين نقاط قوت/ فرصت ها |
شاخصها |
دسته بندی |
· نیاز به بهبود سیاستهای مرتبط با آموزش، مانند آموزشهای فنی و حرفهای به منطور تطابق بهتر با نیازهای صنعت و کاهش نرخ بیکاری افراد تحصیلکرده |
· تعداد بالای فارغالتحصیلان دانشگاهی · سهم بالای نیروی انسانی حوزه فنی و مهندسی · برابری جنسیتی در اموزش عالی |
سرمایه انسانی |
ورودیهای علم، فناوری و نوآوری |
· پيوند ضعيف شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری با بخش صنعتی · نیاز به افزایش تعداد شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد و ارتقای مکانیزمهای حمایت از آنها |
· زيرساختهاي نسبتا" توسعه يافته در زمينه وجود پارکها، مراکز رشد و آزمايشگاهها، دانشگاهها |
زیرساختها |
|
· سهم پايين هزينههاي R&D ملي · سهم پايين هزينههايR&D بخش خصوصي · سهم پايين و تعداد کم مکانيزمهاي سرمايهگذاري خطر پذير در تامين مالي |
· افزايش حمايتهاي مالي از شرکتهاي دانشبنيان از طريق صندوق نوآوري و شکوفايي |
تحقیق و توسعه و حمایتهای مالی |
|
|
· سهم بالاي توليدات علمي در سطح جهان و منطقه |
انتشارات علمي |
خروجیهای علم، فناوری و نوآوری |
· نرخ پايين درخواست و ثبت، پنت بينالمللي · سهم بالاي اشخاص و مهم پايين شرکتها درخواست وثبت پتنت داخلي و بينالمللي |
· نرخ بالاي درخواست و ثبت پتنت داخلي |
اختراعات |
|
· سهم پايين محصولات دانش بنيان و با فناوري سطح بالا در اقتصاد و صادرات · سهم پايين اشتغال دانش بنيان در کل اقتصاد |
· نرخ روبه رشد شکل گيري شرکتهاي دانش بنيان و کارآفريني فناورانه |
خروجيهايدانش بنيان |
باتوجه به شاخصهاي بررسی شده حوزه وروديها و خروجیها به نظر میرسد که هنوز میان ظرفیتهای انسانی، دانشگاهی و زیرساختی ایران و بهره برداری از آنها در شکلگیری اقتصاد دانشبنیان شکاف وجود دارد. در واقع شاخصهای نظام علم، فناوری و نوآوری ایران نشان میدهد که ایران در موج شکلگیری نظام آموزش عالی و تولید علمی و همچنین موج توسعه زیرساختهای لازم برای توسعه فناوری و شکلگیری شرکتهای دانشبنیان در طول دهههای اخیر به خوبی عمل کرده است ولی برای گذار به موج سوم که ایجاد قابلیتهای لازم برای نوآوری و بهرهبرداری اقتصادی از ظرفیتهای دانشبنیان است هنوز با مشکلاتیمواجه است.بنابراین، به نظر میرسد که تمرکز اصلی باید از شاخصهای مرتبط با توسعه منابع انسانی، زیرساختها و تولیدات علمی به سمت تقویت بخش خصوصی و ایجاد فضای مناسب و محرک برای نوآوری در بخش کسب و کار و ایجاد تقاضای فعال برای فعالیتهای نوآورانه و دانش در صنایع بالغ که عمدتاً با فناوری سطح متوسط میباشند، هدایت شود.
2. لزوم تدوین مکانیزم هماهنگی میان بازیگران اصلی فعال در تولید دادههای حوزه علم، فناوری و نوآوری و حمایت قویتر از جمعآوری داده در این حوزه
با توجه به مأموریت مرکز آمار ایران در جمعآوری دادههای حوزه علم، فناوری و نوآوری، نیاز به نقشآفرینی بیشتر این نهاد در این امر بسیار مهم میباشد. همچنین نیاز است تا مرکز آمار ایران با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی عتف، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور جمعآوری دادههای مربوط به تحقیق و توسعه در حوزههای مختلف اقدام نماید.
موضوع دیگر مورد تاکید در این گزارش به لزوم برگزاری جامع و منظم پیمایش تحقیق و توسعه و نقشآفرینی کلیه نهادهای درگیر در این امردر این پیمایش میباشد که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. همچنین قویا توصیه شده است تا با تعریف مکانیزمی با نقشآفرینی همکارانه همه نهادهای بیان شده در فوق به منظور جمعآوری دادههای مربوط به حوزه علم، فناروی و نوآوری اقدام گردد.
ارسال به دوستان